کنترل همزمان مانور و ارتعاشات فضاپیمای انعطاف پذیر با الگوریتم مود لغزشی هیبرید مقاوم تطبیقی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی XML
کد مقاله : 1009-ISAV (R1)
نویسندگان
1پژوهشگاه هوافضا (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)-پژوهشکده سامانه های فضانوردی
2پژوهشگاه هوافضا (وزارت علوم تحقیقات و فناوری)، پژوهشکده فضایی
3پزوهشگاه هوافضا (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، پژوهشکده فضایی
چکیده
این مقاله به توسعه الگوریتم کنترل مقاوم تطبیقی برای مانور وضعیت و کاهش ارتعاشات فضاپیمای انعطاف‌پذیر با رویکرد ترکیبی مود لغزشی فراپیچشی-ترمینال غیرتکین پرداخته است. دینامیک کاملا کوپل صلب-انعطاف‌پذیر سیستم با استفاده از اصل همیلتون و پیاده سازی روش اجزاء محدود استخراج شده است. در طراحی الگوریتم هیبرید کنترلی، ابتدا به منظور کاهش اثرات تکینگی و ایجاد همگرایی مولفه های وضعیت در زمان محدود، قانون مود لغزشی ترمینال غیرتکین توسعه داده شده است. سپس قانون تطبیقی مبتنی بر الگوریتم فراپیچشی برای کاهش اثرات چترینگ الگوریتم کنترل مود لغزشی ترمینال و ایجاد یک قانون کنترل پیوسته طراحی شده است. قانون تطبیق توسعه داده شده نیاز به دانش حدود اغتشاشات خارجی را نیز کاهش داده است. به این ترتیب، پایداری، قوام و همگرایی در زمان محدود الگوریتم کنترل پیشنهادی با معیار عملکرد و دقت بالا برای سیستم صلب-انعطاف پذیر با استفاده از قانون پایداری لیاپانوف تضمین شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی های عددی بیانگر چابکی، دقت و سرعت همگرایی بالای کنترلر پیشنهادی برای انجام مانورهای زاویه بزرگ فضاپیما و عدم تحریک مودهای فرکانس بالای بخش های انعطاف پذیر آن می باشد.
کلیدواژه ها
موضوعات