برداشت انرژی الکتریکی از سیستم تعلیق خودرو با استفاده از یکسوکننده مکانیکی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1070-ISAV (R1)
نویسندگان
1دانشگاه صنعتی سهند
2دانشگاه صنعتی سهند،تبریز،ایران
3دانشگاه صنعتی سهند.تبریز.ایران
چکیده
با توجه به بحران انرژی و مشکلات زیست محیطی ناشی از سوختهای فسیلی امروزه برداشت انرژی از محیط بیرونی از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین دلیل برای تبدیل انرژیهای تلف شده در انواع سیستمها به انرژی الکتریکی نیاز به ساخت مکانیزمهای تبدیل انرژی وجود دارد که انرژیهای در حال اتلاف را جمعآوری و برداشت کند. در سیستم تعلیق خودروها معمولا انرژی ناشی از ارتعاشات وارد شده از سطح جاده به صورت گرما در کمکفنر خودرو تلف میشود. در این پژوهش برای جلوگیری از این اتلاف انرژی، مکانیزمی برای کمکفنر خودرو طراحی و ساخته شده است که ارتعاشات وارد شده به خودرو از طرف جاده را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. بدین منظور کمکفنر خودروی پژو انتخاب شده و بعد از اعمال تغییراتی جهت برداشت انرژی مورد مطالعه قرار گرفته است. برای تبدیل حرکت رفت و برگشتی کمکفنر به انرژی الکتریکی از مکانیزم رک و پینیون استفاده و یکسوکنندهی مکانیکی جدیدی ارائه شده است. به کمک دستگاه طراحی شده برای این منظور، کمکفنر ساخته شده مورد آزمایش قرار گرفته است. مقدار اختلاف پتانسیل و توان تولیدی برای جاده معمولی طبق شاخص بینالمللی درجهبندی جادهها اندازهگیری شده است. بر اساس نتایج به دست آمده میزان انرژی قابل برداشت برای خودرویی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در جاده معمولی حدود 2/2 وات میباشد.
کلیدواژه ها
موضوعات