کاربرد روش کاهش نویز طیفی در شناسایی آکوستیکی واماندگی جریان سیال روی ایرفویل
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1098-ISAV (R1)
نویسندگان
گروه آموزشی تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
ویژگیهای جریانی و آکوستیکی اﯾﺮﻓﻮﯾﻞها در ﺗﻮرﺑﯿﻦﻫﺎی ﺑﺎدی، ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺗﻬﻮﯾﻪ و ﻏﯿﺮه ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻘﺪار ﺻﺪای ﺗﻮﻟﯿﺪی از آنها را ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮعی مهم در ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی آﯾﺮواﮐﻮستیک ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺮدهاﺳﺖ. دو مورد شاخص از این ویژگیها پدیدههای واماندگی و سرج است که شناسایی بهموقع و انجام راهکارهای پیشگیرانه درمقابل وقوع آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. صوت تولیدی حاصل از گذر جریان سیال روی ایرفویل میتواند برای شناسایی ویژگیهای آیرودینامیکی جریان به کار رود. در شرایط واقعی، اندازهگیری صوت معمولا با نویز قابلتوجه محیطی همراه است که برای کاهش یا حذف آن روشهای زیادی ارائه شده است. اما استخراج ویژگیهای آیرواکوستیکی توسط اغلب روشها با محدودیتهایی همراه است. در این نوشتار، روش کاهش نویز طیفی به عنوان یک روش موفق برای کاهش و حذف نویزهای موجود در کاربردهای آیرواکوستیکی به کار گرفته شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده، این روش میتواند در حذف نویز قابل توجه محیطی موفق عمل کرده و به کمک آن میتوان ویژگیهای آیرواکوستیکی ضعیت را آشکار کرد. این تحقیق نشان میدهد روش کاهش نویز طیفی، توانایی تشخیص واماندگی (استال) ایرفویل با وجود نویز پسزمینه شدید را داراست.
کلیدواژه ها
موضوعات