مقایسه و محاسبه میزان افت فشار و سطح صدا در مجرای ورودی هوای موتور خودرو

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1113-ISAV (R4)
نویسندگان
1وابسته به شرکت ایران خودرو
2مرکز تحقیقات ایران خودرو
چکیده
کارکرد بهینه موتور به احتراق مناسب سوخت بستگی دارد. یکی از موثرترین راهکارهای موجود برای بهینه سازی مصرف سوخت، طراحی بهینه سیستم هوارسانی موتور میباشد. به علاوه، کاهش صدای موتور نیز یک از مطالبات جدی سرنشینان است. لذا در بهینه سازی مسیر انتقال هوای موتور، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی صوتی نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفته است . امروزه یکی ازمهمترین چالش‌های خودروسازان علاوه بر بهبود عملکرد، موضوع کاهش نویز می باشد. در مقاله حاضر با استفاده از متدهای نوین محاسبات مهندسی آیروآکوستیک به شبیه سازی نویز آیرودینامیکیو افت فشار هوا ناشی از عبور جریان در داخل سیستم هوارسانی خودرو پرداخته می شود. در این شبیه سازی دو نوع داکت هوارسانی با هدف بررسی عملکرد افت فشار و بهبود نویز در نظر گرفته شده است و نتایج شبیه سازی عددی با نرم افزار Star-CCM در قالب منحنی های نویز در طیف فرکانسی و افت فشار کل ارائه و مقایسه می شود.
کلیدواژه ها
موضوعات