مطالعه موردی اثر لرزشهای عبور مترو بر بستر و پیکره سازه تاریخی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1043-ISAV (R1)
نویسندگان
1گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2گروه مهمدسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان
3گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان
4مهندسین مشاور زمین فیزیک پویا
چکیده
افزایش ترافیک راهآهن در مناطق پرجمعیت در دهههای اخیر و همزمان سریعتر و سنگینتر شدن قطارهای مسافربری زیرزمینی موجب شده که مترو منبع ایجاد ارتعاش در زمین باشد و سبب لرزش ساختمانها شود. مطالعه اثر لرزش ناشی از عبور مترو در بستر سازههای تاریخی، از جهات مختلف حایز اهمیت است. لرزشهای محیطی مذکور بسته به دامنه و میزان تکرار، دوام مصالح بنایی را تحتالشعاع قرار میدهد. ثبت و تفسیر ارتعاشات محیطی در استخراج مشخصات دینامیکی سازهها و پایش سلامت آنها نیز کاربرد دارد. همچنین در سازههایی که هنوز در حال بهرهبرداری است، سطح ارتعاشات محیطی ارتباط مستقیم با سطح آسایش ساکنان و بهرهبرداران دارد. در این تحقیق، نتایج برداشتهای محیطی لرزشهای ناشی از عبور مترو در نزدیکی بنای تاریخی مسجد فخرالدوله و پیکره سازه مسجد ارائه شده و مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و با استفاده از نتایج این بررسی و تحلیلها، تأثیر شدت ارتعاشات بر خرابی بنای مسجد با استفاده از معیارهای تجربی، مورد ارزیابی قرار میگیرد. همچنین فرکانسهای اصلی ارتعاشی سازه با محاسبه نسبت طیف فوریه ارتعاش بستر و سازه محاسبه شده است. فرکانسهای محاسبه شده از آزمایش ارتعاشسنجی با تخمینهای عددی انطباق قابل قبولی دارد و اختلاف آن نشانی از عدم قطعیت موجود در مدل و آسیبهای موجود در پیکره بناست.
کلیدواژه ها
موضوعات