شبیه سازی پوشش آکوستیکی و بررسی اثر اندازه و شکل حفره ها و ضریب اتلاف بر کاهش بازتاب در زیر آب
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1059-ISAV (R1)
نویسندگان
1گروه مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران تهران
2گروه مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان اصفهان
چکیده
پوششهای لاستیکی دارای حفره های هوا معمولاً بر بدنه سازههای متحرک زیر آب برای کاهش بازتاب امواج صوتی منتشر شده به سمت آنها استفاده میشوند.در این تحقیق مطالعه بر هندسههای گوناگون برای حفرات نظیر کروی، استوانهای، مخروطی، مکعبی و بیضوی در کنار ترکیب یا سرهمشدهای از این هندسهها که امکان ایجاد آنها در پوششهای متخلخل ویسکوالاستیک کاهنده صوت فراهم باشد، بررسی بر روی هندسه کروی با بازه شعاع از 2 تا 5 میلیمتر، تعداد حفرات و موقعیت قرارگیری آنها ارائه شده است. برای این منظور و تعیین مقدار ضریب کاهش اکو نسبت به فرکانس موج صوت بازتاب شده از امکان شبیهسازی توسط نرمافزار برای مشخص کردن اثر استفاده از این هندسهها استفاده شده است. بهترتیب حفرات کروی از شعاع 2 تا 5 میلیمتر در مرکز عرضی، طولی و عمقی پوشش ضد اکو، سپس حفرات دارای شعاع 3، 4 و5 و 3،2و4 با فواصل مساوی از شعاع کوچک به بزرگ و بالعکس در کنار اثر ضریب اتلاف برشی و حجمی بر ضریب کاهش اکو بررسی شد. برای حالت تک حفره در مرکز، با بیشتر شدن شعاع حفرات با توجه به رفتار بینابینی(تغییرشکل برشی و تغییرشکل برشی-حجمی) این دست پوششها، رفتار تغییرشکل برشی به رفتار تغییرشکل برشی-حجمی نزدیکتر میشود. مشابه این فرآیند برای حالتی که تعداد حفرات در بازه شعاعی ذکر شده از یک حفره به سه حفره افزایش می-یابد، مشاهده میشود. همچنین با در نظر گرفتن حفرهها با اندازههای مختلف میتوان کاهش بازتاب را در محدوده وسیعتری از فرکانس مشاهده نمود که در کاربرد مورد نظر مطلوب خواهد بود.
کلیدواژه ها
موضوعات