فعال کردن سیستم تعلیق پنج درجه آزادی غیر خطی خودرو با استفاده از کنترل کننده PID مقاوم

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1082-ISAV (R1)
نویسندگان
1دانشگاه صنعتی سیرجان
2هیئت علمی دانشگاه صنعتی سیرجان
3دانشجوی دانشگاه صنعتی سیرجان
چکیده
کنترل و کاهش اغتشاشات وارده از طرف جاده بر بدنه خودرو و از همه مهم تر راحتی سرنشینان هدف سیستم تعلیق خودرو است. یکی از مهم ترین عوامل راحتی سرنشینان جلوگیری از انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج به سرنشینان است. ثابت بودن مشخصات ضریب سختی فنرها و ضریب میرایی کمک فنرها در سیستم تعلیق غیرفعال، سبب می شود در شرایط مختلف جاده با ورودی های متفاوت، عملکرد سیستم تعلیق خودرو از وضعیت مطلوب فاصله بگیرد. لذا سیستم تعلیق فعال به منظور ایجاد عملکرد دینامیکی مطلوب در شرایط مختلف مطرح می شود. در این مقاله، از مدل نیمه اتومبیل پنج درجه آزادی غیر خطی برای بررسی ارتعاشات وارد شده به بدنه خودرو استفاده می‌شود. پس از استخراج معادلات غیرخطی سیستم، از کنترلرPID مقاوم برای کنترل ارتعاشات استفاده می شود. ضرایب این کنترلر پارامترهایی هستند که به وسیله الگوریتم وال ها (WOA) با هدف کمینه کردن جابجایی بدنه خودرو بهینه سازی می شوند. در پایان، با اعمال ورودی های متفاوت به سیستم و اعمال کنترلر به بررسی پایداری کنترلر و میزان کاهش جابجایی ها پرداخته می شود.
کلیدواژه ها
موضوعات